سعید و حمید محمدی شب گذشته (۲۴ آذر) در رویداد یلدای ۹۷ دیجیکالا به چند سوال کلیدی و مهم پاسخ دادند. مهمترین پرسش این بود که چرا زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا کرد، قیمت کالاها نیز افزایش یافت اما چرا اکنون که نرخ ارز با روند نزولی مواجه شده، خبری از کاهش قیمتها نیست.
سعید محمدی، مدیرعامل دیجیکالا در پاسخ به همین سوال، این فروشگاه را یک خردهفروشی دانست که کالای خود را از تامینکننده دریافت میکند و حاشیه سود مشخصی دارد. به گفته او دیجیکالا به منبع نامحدود کالا نیز متصل نیست و آنچه در بازار میبینیم در دیجیکالا نیز نمود پیدا میکند. محمدی در همین رابطه گفت:
«اگر دیجیکالا، محصول را ارزانتر بخرد، ارزانتر هم میفروشد. نکته قابل توجه اینجاست که دیجیکالا تولید کننده محصول نیست و به منبع نامحدود کالا هم وصل نیست. اتفاقاتی که در بازار میافتد، در دیجیکالا هم به عنوان حلقه آخر این زنجیره تامین، تاثیر میگذارد. در چند ماه گذشته خیلی سعی کردیم بهترین قیمتها را در سختترین شرایط حفظ بکنیم.»
محمدی همچنین به این نکته اشاره کرد که کالاهای اساسی معمولاً با ارز نیمایی وارد میشوند و برخی کالاها نیز با ارز آزاد. در این میان ارز نیمایی در ماههای اخیر تغییر قیمتی نداشته و از سوی دیگر، ارز آزاد نیز تنها ملاک تعیین قیمت نیست، مخصوصاً زمانی که جلوی واردات یک محصول گرفته شده و نظام عرضه و تقاضا در بازار به هم ریخته است:
«لوازم خانگی، ارز نیمایی که حدود ۸ هزار تومان است دریافت میکند و ارز نیمایی در این مدت تغییر قیمتی نداشته. پس کاهش قیمت ارز در بازار آزاد از ۱۶ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان، ارتباطی با چنین محصولاتی ندارد. اما بخشی از کالاها با قیمت ارز آزاد قیمتگذاری شدهاند و در گروههایی بودهاند که ارز نیمایی به آنها اختصاص پیدا نکرده است. این محصولات هم درگیر مسائل دیگری هستند. توجه کنید که قیمت کالا صرفاً به قیمت ارز مرتبط نیست و اینجا عرضه و تقاضا نیز نقش مهمی دارد. برای مثال اگر کالایی شش ماه تا یک سال وارد نشود و محدودیت شدید وجود داشته باشد، تامین کننده کالا با قیمت مناسب و رقابتی محصول را به دیجیکالا نمیدهد.»
او میگوید در چنین شرایطی، دیجیکالا دو انتخاب دارد که یا محصول را عرضه کند، یا نکند. اما این یک انتخاب سخت است و در هر دو صورت نیز مشکلاتی به وجود خواهد آمد:
«برای مثال در دسته گوشیهای موبایل، زمانی که قیمت یک آیفون به ۲۰ میلیون تومان رسید تصمیم گرفتیم کالا را عرضه نکنیم چون منطقی نبود. عرضه نکردن محصول هم مشکلاتی به همراه دارد. میلیونها کاربر دیجیکالا به صفحه محصول سر میزنند و میبینند کالا ناموجود است. این پیام بدی را به بازار میدهد و قیمتها در خود بازار به همین دلیل افزایش پیدا میکند. پس ما میمانیم که کالا را با قیمت بالاتر عرضه بکنیم یا نکنیم. این تصمیمگیری راحتی نیست و همیشه سعی کردهایم در چنین شرایطی، بهترین تصمیم را بگیریم.»
او در نهایت خبر داد که قیمت بسیاری از کالاها به نسبت به یک یا دو ماه پیش کاهش داشته ولی این مسئله شامل همه کالاها نیست و بستگی به عرضه و تقاضا، میزان موجودی و همچنین قیمت پایه ارز نیمایی یا آزاد دارد.
سوال دیگر از مدیران دیجیکالا، مربوط به اضافه شدن پلتفرم مارکتپلیس به این فروشگاه و تغییرات گسترده در آن بود. تغییرات و ناهماهنگیهایی که باعث اعتراض کاربران نیز شده بود. در واقع، آیا دیجیکالا با اضافه کردن مارکتپلیس به این فروشگاه، خود را در معرض نا امنی قرار داده است؟
حمید محمدی، مدیرعامل دیگر دیجیکالا در پاسخ به این پرسش گفت که پلتفرمهای مارکت پلیس اتفاق جدیدی نیستند و حتی دیجیکالا در ایران هم اولین مارکتپلیس نبوده است. او فروشگاه «چاره» را مثال زد که ۱۰ سال پیش از پلتفرم مارکتپلیس استفاده میکرد اما گفت که دیجیکالا ۱۰ سال پس از تولدش به سراغ مارکتپلیس «که یک بازی خطرناک است» رفت چون در این مدت نیاز داشت تا زیرساختهای مهمی را آماده کند.
«۱۰سال صبر کردیم تا زیرساختهای لازم را آماده کنیم. این زیرساخت بزرگترین مرکز پردازش سفارش کالای خاورمیانه با ظرفیت پردازش روزانه ۴۰۰ هزار کالا بود که یک سال پیش راهاندازی شد. کار دیگر، ساخت پلتفرم نرمافزاری سوپرنوا بود که به ما اجازه میداد در اندازه بزرگتر چنین کاری انجام دهیم. امروز در حال ایجاد زیرساختهای پرداخت با «دیجیپی» هستیم تا هم فروشندگان و هم مشتریان تجربه سریعتر، راحتتر و امنتری داشته باشند.»
او اذعان کرد پلتفرم مارکتپلیس در بیش از یک سال گذشته، باعث شده تا مشکلات زیادی برای مشتریان به وجود آید اما اکنون ابزارهای نظارتی بیشتری به این بخش اضافه شدهاند که تلاش میکنند همین مشکلات را کاهش دهند:
«اکنون ابزارهای نظارتی بیشتری را اعمال کردهایم. سه نوع کالا در دیجیکالا وجود دارد. کالاهایی که قیمت مصوب روی آنها درج شده، پس نه خود دیجیکالا و نه فروشنده نمیتواند آنها را به قیمتی بالاتر بفروشد. کالاهای دوم، محصولاتی هستند که قیمت مصوب دارند اما قیمت روی آنها چاپ نشده و قیمتها در اختیار اتحادیهها، سازمان حمایت از مصرفکنندگان است. این قیمتها را هم به سختی در یک دیتابیس قرار دادهایم و اجازه نمیدهیم به قیمتی بالاتر به فروش برسند. دسته سوم کالاهایی هستند که قیمت مشخصی ندارند و مکانیزم بازار رقابتی در یک بازار عادی تعیین کننده قیمت آنهاست. اما بازار امسال عادی نبود. ما دو مکانیزم را در خصوص این دسته از کالاها در نظر گرفتیم، اول رقابت بین خود فروشندگان، که کالا با پایینترین قیمت به مشتری پیشنهاد شود. مکانیزم دوم، الگوریتم تشخیص قیمتهای غیر متعارف است که قیمت محصول را با قیمتهای گذشته مقایسه میکند.»
حمید محمدی اشاره کرد که سیاستهای اخیر دیجیکالا به شدت سختگیرانه هستند و این در حالیست که فروشگاههای بزرگ اینترنتی در سطح جهانی مانند آمازون و علی بابا، اصلاً نیازی به اعمال چنین سختگیریهایی ندارند:
«فروشنده میتواند یک آب معدنی را در آمازون به قیمت یک میلیون دلار به فروش برساند و کسی هم اعتراض نمیکند. به این دلیل که مکانیزم رقابت در یک بازار بزرگ و سالم، تعیین کننده این مسئله است که آیا فروشنده دارد بهترین قیمت را ارائه میدهد یا خیر.»
او همچنین گفت که در دو ماه گذشته، کل فعالیتهای توسعهای در دیجیکالا متوقف شدهاند و تمام تیمها متمرکز بر رفع اشکالات کنترلی، نظارتی و پیشگیرانه بودهاند. محمدی همچنین با قبول نقصهای موجود و پذیرش مسئولیت آنها گفت: «دیجیکالا هرگز نمیگوید نقصی وجود نداشته یا اگر داشته، تقصیر دیگران بوده است. مسئولیت با ماست و تمامقد پای این مسئولیت ایستادهایم. برای جبران اشکال به وجود آمده برای مشتری، از کارت هدیه استفاده خواهیم کرد. این هدیه بسته به قیمت سفارش، از ۱۵ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.»
آریا ابزار کیف ابزار آنلاین شما
میان وعده سالم با ولوتینا خرید آنلاین از
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |