شرکت اپل هیچ موقع قیمت محصولات خود را برای رقابت با سایر برندها پایین نیاورده و تعریف جدید و قابل فهمی از تکنولوژی را ارائه داده است.
در چند دههی گذشته شرکتهای تکنولوژی زیادی راهاندازی شدهاند اما هیچ کدام به اندازهی اپل موفق نبودهاند. همانطور که میدانید اپل اولین شرکت جهانی است که ارزش آن از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد. شرکتی که اولین فعالیت خود را در گاراژ خانه شروع کرده اکنون با ارزشترین شرکت دنیا است. اگر به تاریخ ۴۰ سالهی این شرکت نگاه کنیم متوجه میشویم عوامل زیادی در موفقیت آن نقش داشتهاند. در ادامه به بررسی بیشتر سه مورد از این عوامل میپردازیم.
۱- از بین بردن موانع و سختیهای مشتریان
یکی از جالبترین نتایج آمار این است که در آمریکا و کشورهای مشابه اغلب مردم از اقشار مختلف، تلفن هوشمند مشابه دارند که بدون شک آیفون است. یکی از دلایل جلب مردم به این برند از گذشته تا امروز نحوهی تبلیغ محصولات است. دیدگاه اپل نسبت به مشتریهای هدف هرگز تحت تأثیر جمعیتشناسی، شخصیت افراد یا هر چیزی که بازار را تقسیم میکند قرار نگرفته است. به عبارت دیگر، همهی مردم، مشتری هدف برند اپل هستند. به همین دلیل عبارت «کاربر پسند بودن» یکی از مهمترین ویژگیهای تمام محصولات اپل است.
یکی دیگر از دلایل موفقیت برند این است که در تبلیغات و محتوای بازاریابی از اصطلاحات فنی برای معرفی مشخصات محصول استفاده نمیشود. هدف آنها این است که مردم در هر سنی و با هر تحصیلاتی پیغام تبلیغاتی را درک کنند. آنها روی ویژگیهایی تمرکز میکنند که توسط مردم متوسط قابل درک باشد. مانند کیفیت دوربین، کیفیت صفحه نمایش، فضای ذخیرهسازی، باز شدن قفل صفحه نمایش توسط اثر انگشت و....
این شرکت مخاطبان خود را از میان یک نسل خاص انتخاب نمیکند و عموم مردم را هدف قرار میدهید. به همین دلیل ارزش سهام آن ۱۵ هزار درصد رشد داشته است.
۲- جا انداختن فرهنگ استفاده از برند
اغلب مردم بعد از یک بار خریداری محصولات اپل به نوعی خاص به این برند وفادار شده و این موضوع کمتر در سایر برندها دیده میشود. اپل، به چیزی فراتر از یک برند تبدیل شده است. داشتن تاریخچهای از تولید محصولات با کیفیت که برای همه در دسترس است، اپل را به نام تجاری تبدیل کرده که مشتریهای وفادار آن طی میلیونها سال دیگر نیز حاضر به امتحان کردن محصولات دیگر نیستند.
۳- درگیر نشدن در جنگ برندها
بسیاری از برندها گمان میکنند جنگ قیمت بخشی از رقابت در هر صنعت است؛ اما شرکت اپل هرگز دنبال این موضوع نبوده است. این برند در تمام سالها مدل قیمتگذاری یکسانی داشته و معمولا قیمت محصولات آن بالاتر از سایر برندها بوده است. بهعنوان مثال لپتاپ مک بوک پرو ۱۳ اپل را در نظر بگیرید و با لپتاپ اچ پی اسپکتر ۱۳ که هر دوی آنها از جدیدترین محصولات این برندها هستند مقایسه کنید. با اینکه هر دو محصول از بسیاری جهات شبیه به هم هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، با این حال قیمت مکبوک حدود ۸۰۰ دلار بیشتر است. دلیل چیست؟ واقعیت این است که شرکت اپل هیچکدام از برندهای بازار را رقیب خود نمیداند.
شرکت اپل به هیچ عنوان قصد ندارد از طریق پایین آوردن قیمت نسبت به سایر برندها، مشتری جذب کند. این شرکت توجهی به فعالیت رقبا ندارد و تمام تمرکز خود را روی ویژگیهای منحصربهفرد خود یعنی طراحی زیبا و فراهم کردن تجربهی بینظیر برای کاربر، به محض باز کردن جعبه گذاشته است.
استیو جابز به هیچ قیمتی حاضر نبود محصولات خود را با ارزش پایینتر به بازار عرضه کند بنابراین تمام تلاش خود را روی این گذاشت که ثابت کند محصولات اپل نسبت به رقبا متمایز هستند و ارزش این مقدار هزینه را دارند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |