به نظر شما آیا سیگنال های شبکه های اجتماعی بر سئو سایت تاثیر دارند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
آیا شبکههای اجتماعی روی سئو سایت شما تاثیر دارند؟ آیا میزان لایکها، ریتوییتها و یا کامنتها میتوانند بر روی سئو سایت شما تاثیر مثبت یا منفی بگذارند یا رتبهی سایت شما در موتورهای جستجو را تغییر دهند؟
HootSuite اخیرا تحقیقی را دربارهی میزان تعامل افراد در شبکههای اجتماعی با صفحات یک کسب و کار و رتبهبندی سایت در صفحات موتورهای جستجو انجام داده است. یک نکتهی بدیهی این است: محتوای که توسط افراد مختلفی به اشتراگ گذاشته میشود و لایک و ریتوییتهای زیادی دریافت میکند معمولا در موتورهای جستجو هم رتبهی بهتری دارد.
در اصول اولیهی سئو که به بسیاری از متخصصین سئو با آن موافق هستند آمده است که رتبهبندی موتورهای جستجو هیچ ارتباطی به سیگنالهاب شبکههای اجتماعی ندارد. اما در حال حاضر با وارد شدن هوش مصنوعی و عامل انسانی و الگوریتمهای ماشینی همهجانبه در سئو این تاثیر کم کم به صورت غیرمستقیم وارد جریان سئو میشود.
شبکههای اجتماعی و سئو به هم وابسته هستند اما به این معنا نیست که علت و معلول همدیگر باشند. یعنی ممکن است محتوایی بیشترین میزان لایک و ریتوییت را بین کاربران شبکههای اجتماعی داشته باشد اما همچنان به دلیل رعایت نکردن اصول اولیهی سئو رتبهی خوبی نداشته باشد. اما شبکههای اجتماعی چگونه روی فرآیند سئو تاثیر دارند؟
محتوایی که توسط افراد مختلفی در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود و لایک و ریتوییتهای زیادی کسب میکند توسط افراد مختلفی دیده میشود. به این معنا که احتمال اینکه سایتهای مختلف یا وبلاگرهای مختلف به این محتوا لینک بدهند بیشتر است. یعنی این محتوا بک لینکهای بیشتری دریافت میکند و همانطور که میدانید تعداد و کیفیت بکلینکها یکی از عوامل مهم در رتبهبندی سایتها است.
حالا که این محتوا لینکهای بیشتری دریافت میکند و رتبهی آن بالاتر میرود یعنی ترافیک بیشتری هم از جانب موتورهای جستجو جذب میکند. همزمان میزان به اشتراکگذاری آن هم بیشتر میشود و در این مرحله سئو روی شبکههای اجتماعی شما تاثیر میگذارد و نرخ تعامل مخاطبان در شبکههای اجتماعی با محتوای شما بیشتر میشود. (به همین دلیل است که در طراحی سایت حتما باید دکمههایی برای اشتراکگذاری مستقیم محتوا وجود داشته باشد.)
حالا چگونه این همبستگی بین سئو و شبکههای اجتماعی را بالاتر ببریم تا همزمان قدرت سئو و شبکههای اجتماعی را افزایش دهیم؟ در ادامه چند راهحل ارائه شده است.
اگر سایتتان محتوای کمی داشته باشد یا محتوای آن ضعیف و بدردنخور باشد. آیا کسی به آن لینک خواهد داد؟ یا آن را در صفحات اجتماعیاش به اشتراک خواهد گذاشت؟
در حقیقت این محتوای شما است که هم در سئو و هم در شبکههای اجتماعی نقش اصلی را بازی میکند. اگر محتوای شما صرفا در مورد محصولات، خدمات و یا خود شرکت شما باشد بسیار خوب است. اما این محتوا هیچ تعاملی در شبکههای اجتماعی جذب نمیکند و افراد معدودی آن را به اشتراک میگذارند.
به جای اینکه به صورت مداوم چنین محتوایی را روی سایت خود منتشر کنید بهتر است محتوایی را در حیطهی کسب و کار خود منتشر کنید که بیشتر سودمند باشد و کمتر به موضوع فروش مرتبط باشد. به چنین محتوایی محتوای informational گفته میشود. محتوایی که حاوی مطالب مفید و کاربردی باشد و مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند.
یک آموزش جامع و کلی از یک مبحث، روشها و ترفندهای خاص، اینفوگرافیکهایی که خوب طراحی شده باشند و یا هر چیز دیگری که برای کاربران شما جذابیت داشته باشد و بخواهند که آن را در شبکههای اجتماعی خود با فالورهای خود به اشتراک بگذارند. این نوع محتوا، محتوایی است که هم گوگل دوست دارد و هم کاربران شبکههای اجتماعی نسبت به آن تمایل بیشتری دارند.
اگر یک استراتژی محتوای مناسب برای این کار در نظر بگیرید و به صورت مداوم چنین محتوایی تولید کنید مطمئنا نتیجهی خوبی از آن میگیرید. یکی از مواردی که بسیار پیشنهاد میشود نوشتن محتوای وبلاگ به صورت تخصصی و دارای جزئیات است. به این بلاگ پستها اصطلاحا پستهای عمیق گفته میشود. پستهایی که حاوی دادههای مهم هستند که کمتر کسی به آنها پرداخته است.
اگر فکر میکنید که خودتان میتوانید در شبکههای اجتماعی لینک بسازید تا به سئو سایت شما کمک کند. باید بگوییم که این استراتژی کاملا اشتباه است.
سایتهایی مانند توییتر، فیسبوک و لینکدین و ... سایتهای پربازدید و باکیفیتی هستند اما لینکهایی که توسط افراد در شبکههای اجتماعی به وبسایت شما داده میشوند در دستهی لینکهای nofollow قرار میگیرند و عملا اهمیتی برای موتورهای جستجو ندارند. نکتهی بعدی این است که این استراتژی عملا تاثیری روی سئو سایت شما نمیگذارد چون تعامل کمی از جانب مخاطبان خواهید داشت. باید به مسئلهی نفوذ توجه زیادی داشته باشید. شما زمانی میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی روی کاربران خود و سئو سایت تاثیر بگذارید که تعامل بیشتری جذب کنید.
نکتهی بعدی این است که این لینکهای شما در گذر زمان (با توجه به زمانبندی پستها در تایم لاین شبکههای اجتماعی) اثر خود را از دست میدهد و هیچ تعاملی جذب نمیکند. یعنی مانند لینکهایی که یک سایت به شما میدهد به طور مداوم نتیجه نمیدهد. اما اگر نفوذ محتوای شما بیشتر باشد توسط کاربران زیادی ریتوییت میشود و مجددا به اول تایملاین برمیگردد.
به جای اینکه به تعداد فالورهای خود فکر کنید و آنها را بالاتر ببرید به کیفیت فالورها فکر کنید. به طور مثال اگر یک آژانس تخصصی سئو باشید داشتن 100 فالور صرفا در حوزهی سئو و سئوکاران و صاحبان کسب و کارها به مراتب بهتر از داشتن 1000 فالور متفرقه است که عملا ارتباطی به سئو و مسائل مربوط به آن ندارند.
برای اینکه بتوانید کاربران خاص را جذب کنید. نکات زیر را مدنظر داشته باشید.
سئو و شبکههای اجتماعی در حال حاضر کاملا به هم پیوسته هستند و تاثیر متقابلی روی هم دارند. اگر قصد دارید حضور کسب و کار خود را در بستر آنلاین تقویت کنید باید به هر دو به یک اندازه اهمیت بدهید و سعی کنید استراتژی مشخصی را برای استفاده از هر دو داشته باشید.
با روشهای گفته شده میتوانید تا حد زیادی به این هدف برسید. روشهای دیگری هم وجود دارند که بسته به کسب و کار شما ممکن جوابگو باشند. اگر هنوز فکری به حال شبکههای اجتماعیتان نکردهاید میتوانید از همین الان شروع کنید و یک استراتژی قدرتمند برای آن در نظر بگیرید.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |