menusearch
it-k.ir

سئوی منفی

(12)
(0)
سئوی منفی

 

سئو منفی چیست ؟
چه کسانی سئو منفی انجام می‌دهند ؟
سئو منفی چه روش هایی دارد ؟ 
راهکار های مقابله با سئو منفی چیست ؟
چگونه می‌توانید از امنیت وب سایتخود محافظت کنید ؟

در این مقاله شرح می‌دهیم که سئو منفی چیست و چه کسانی از چه راه هایی دست به این اقدامات می‌زنند. همچنین پیشنهاداتی برای مقابله باروش های سئو منفی در روند طراحی سایت با شما در میان می‌گذاریم ...

در کسب و کار امروز، حضور در فضای مجازی و کارهایی از قبیل تبلیغات اینترنتی و طراحی سایت امری اجتناب ناپذیر است. طبیعی است که امروزه با رونق گرفتنطراحی سایت و راه اندازی کسب و کار آنلاین، رقابت وب سایت ها به شدت نزدیک و تنگاتنگ شده است.
وب سایت ها بر اساس میزان موفقیتشان در زمینه سئو (بهینه سازی برای موتور های جستجوگر) از یکدیگر متمایز می‌شوند. هر وب سایتی که رنک و رتبه بهتری داشته باشد، در صفحات نتایج موتور های جستجوگر جایگاه بهتری به دست می‌آورد و همان طور که می‌دانید کاربران اینترنت نیز سوالات و نیاز های خود را از موتور های جستجوگر می‌پرسند، پس مهم است که چه جایگاهی در صفحات نتایج موتور های جستجوگر داشته باشید.
سئو سازی سایت با رعایت اصول و قوانین سئو میسر می‌شود. ما در مقاله های پیشین دربلاگ آیتیکا، اصول سئو و عوامل موثر بر آن را شرح داده ایم. اما شاید برایتان عجیب باشد که علاوه بر این اصول سئو مثبت، مقوله ای تحت عنوان "سئو منفی" نیز وجود دارد.

سئوی منفی چیست ؟

سئوی منفی مجموعه اقداماتی است که برای پایین آوردن رتبه و رنک سایت و اختلال در روند بهینه سازی برای نتایج موتور های جستجوگر انجام می‌گردد. معمولاسئو منفی از سوی رقبای کسب وکار یا وب سایت شما انجام می‌شود. البته ممکن است برخی از مدیران وب سایت ها سهوا کاری انجام دهند که سئوی منفی باشد.
همان گونه که در فوتبال گاهی رقبایی هستند که بازی ناجوانمردانه می‌کنند و برای آنکه توپ شما گل نشود به جای زدن توپ، ساق پای شما را می‌زنند، درکسب و کار های آنلایننیز اگر رتبه سایت شما و وضعیت کلمات کلیدی مشترکتان بهتر از آنها باشد، سعی می‌کنند تا با بازی ناجوانمردانه علیه شما سئوی منفی انجام دهند و رتبه وب سایتتان را کاهش دهند.

همان طور که سئو مثبت در دو نوع سئو داخلیو سئو خارجی انجام می‌شود، سئو منفی نیز می‌تواند در دو نوع داخلی و خارجی اجرا شود. پس می‌توان سئو منفی را به دو بخش کلی تقسیم کرد :

سئو خارجی منفی

سئو خارجی منفی به صورت غیر مستقیم بر روی فعالیت و رنک سایت تاثیر منفی می‌گذارد و مبتنی بر فعالیت هایی خارج از سایت است. مانند ایجاد بک لینک های مخرب، کپی محتوا بدون رعایت حق کپی رایت و ذکر منبع در سایت های دیگر و اقداماتی از این دست

سئو داخلی منفی

سئو داخلی منفی شامل اقدامات منفی برای سئو است که به صورت مستقیم بر روی سایت، صفحات و محتوای آن اعمال می‌شود که این نوع توسط هکرها انجام می‌شود.


شیوه های سئو خارجی منفی :

بک لینک های مخرب و منفی 

ایجاد بک لینک های مخرب تاثیر نامطلوبی بر سئو سایت می‌گذارند و جزو اقدامات سئو منفی محسوب می‌گردد. بک لینک ها همان لینک هایی هستند که از وب سایت های دیگر به شما داده می‌شوند. برای استفاده مناسب از بک لینک ها در جهت سئو مثبت مقاله " 6 تکنیک پرکاربرد در سئو خارجی" را مطالعه کنید.

اما بک لینک های مخرب به چه صورت هستند و چگونه تاثیر منفی بر سئو می‌گذارند؟ 


_ اگر لینک وب سایت شما در وب سایت های نامعتبر و با پیج آتوریتی نامطلوب درج شود، سئو منفی است. هر بک لینکی از هر وب سایتی نمی‌تواند مناسب باشد. بک لینک هایی که از سایت های نامعتبر دارید یا رقبایتان برای شما قرار داده اند، می‌تواند به رنک و رتبه سایت شما ضربه بزند.

_ اگر لینک وب سایت شما به صورت گسترده ای با انکرتکست های نامرتبط با موضوع وب سایتتان در سایت های مختلفی قرار گیرد، یک حمله سئو منفی محسوب می‌شود.

انکر تکست چیست ؟
انکر تکست به کلمه یا کلماتی گفته می‌شود که افراد آن را سلکت کرده و به آن لینک می‌دهند. معمولا این واژه های لینک شده در متن به صورت رنگی یا زیرخط دار نمایش داده می‌شوند.

ممکن است افرادی برای ضربه زدن به وب سایت شما و کلمات کلیدی تان، از یک انکرتکست نامرتبط با فعالیتتان، در وب سایت های دیگر بک لینک ایجاد کنند.

مثلا کسب و کار شما فروش آنلاین محصولات غذایی در تهران است اما رقیبانتان در وب سایت های دیگر آدرس وب سایت شما را با انکرتکست یا عبارت : فیلم های آموزش درسی، لینک می‌کنند و بک لینک هایی به این صورت برایتان می‌سازند. در واقع‌ آنها شما را به عنوان یک سایت آموزشی به گوگل معرفی می‌کنند در حالی که فعالیت شما فروش محصولات غذایی است! زمانی که خزنده های گوگل با این تناقض مواجه می‌شوند، روی رتبه و رنک وب سایتتان اثر منفی خواهد گذاشت. زیرا این کار از نظر گوگل، تبلیغات دروغی محسوب می‌شود. به خصوص زمانی این اقدام برایتان دردسرساز خواهد شد که ایجاد این نوع بک لینک را به صورت گسترده و با تعداد بالا انجام دهند.


_ ایجاد بک لینک و بعد از مدت کوتاهی حذف کردن آن بک لینک، سئو منفی است. برخی افراد برای ضربه زدن به رنک و رتبه وب سایت شما، در سایت خودشان و یا سایت های دیگر به شما لینک می‌دهند و بک لینک ایجاد می‌کنند اما بعد از مدت کوتاهی آن را حذف می‌کنند. زمانی که بک لینک شما بر روی سایت‌ آنها قرار دارد، گوگل آن را شناسایی می‌کند، پس از اینکه‌ آنها لینک را پاک یا حذف می‌کنند و خزنده های گوگل متوجه این تغییر می‌شوند، برای گوگل به معنی ناکارآمدی لینک وب سایت شما است. زمانی که این کار بار ها تکرار شود، می‌تواند تاثیر منفی روی رنک و رتبه سایت شما بگذارد و باعث شود گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت نامعتبر شناسایی کند.

 

پیشنهاد : در ابزار گوگل وب مستر تولز می توانید بک لینک هایی که به سایتتان داده شده را در منوی search traffic ،
گزینه links to your site چک کنید.
آموزش استفاده از ابزار گوگل وب مستر تولز را در مقاله " گوگل وب مستر تولز چیست (بخش اول) " و " گوگل وب مستر تولز چیست (بخش دوم) " مطالعه کنید.

 

 

محتوای تکراری 

_ کپی کامل محتوا و مطلب از وب سایت شما در سایت های دیگر، بدون رعایت حق کپی رایت و ذکر منبع و لینک دهی، سئوی منفی است. به خصوص ضرر این اتفاق زمانی بیشتر می‌شود که کپی محتوای شما دقیقا بلافاصله پس از انتشار مطلب صورت گیرد. در این حالت خزنده های گوگل مشاهده می‌کنند که یک مطلب در سایت های مختلفی تکرار شده و محتوای تکراری است. در نتیجه ممکن است برای تشخیص منبع اصلی مطلب که وب سایت شما است دچار مشکل شود و سایت دیگری را به عنوان منبع در نظر بگیرد. در این صورت این مطلب از وب سایت شما محتوای تکراری محسوب می‌شود که امتیاز منفی در سئو سایت است و اگر این اتفاق بارها تکرار شود، تاثیر منفی بر رنک و رتبه سایت می‌گذارد.

پارک چندین دامنه

_ پارک بیشتر از یک دامنه، سئوی منفی است. البته این اقدامی است که خودتان انجام می‌دهید نه رقبایتان!
بعضی از مدیران وب سایت ها فکر می‌کنند اگر چند دامنه داشته باشند برای سئو سایتشان بهتر است اما دقیقا برخلاف تصور آن هاست. زمانی که بیشتر از یک دامنه بر روی سایت خود پارک می‌کنید، محتوا و مطالبتان با دو آدرس یا دامنه به گوگل معرفی می‌شود و محتوای تکراری به شمار می‌آید. دقیقا شبیه همان اتفاقی که در پاراگراف قبل گفتیم. با این تفاوت که این بار خودتان باعث این محتوای تکراری شده اید. در این شرایط سئو سایت بین دامنه های پارک شده تقسیم می‌شود و لطمه زیادی به رنک و رتبه سایت شما وارد می‌کند.


پیشنهاد :شما می‌توانید بیشتر از یک دامنه برای سایت خود داشته باشید اما در این صورت برای اینکه مشکلی برای رنک و رتبه سایتتان پیش نیاید، باید یک دامنه را به عنوان دامنه اصلی انتخاب کرده و در قسمت پارک قرار دهید و بقیه دامنه هایتان را در قسمت انتقال قرار دهید. در این صورت بقیه دامنه ها به دامنه اصلی منتقل می‌شوند و مشکلی هم برای رنک و رتبه سایتتان به وجود نمی‌آید.

نظرات و بررسی های جعلی 

ارسال نظرات و بررسی های کاذب منفی درباره محصولات، خدمات و فعالیت کسب و کار وب سایت شما سئو منفی است. ممکن است رقبایتان اقدام به تبلیغات منفی علیه شما کنند و به صورت انبوه نظرات و بررسی های کاذب منفی در سایتتان قرار دهند. یک نظر با بررسی منفی ضرری ندارد اما موجی از نظرات و بررسی های منفی به رنک وب سایت و شهرت کسب و کارتان ضربه جدی خواهد زد.


پیشنهاد : از بخش نظرات و بررسی های وب سایتتان غافل نشوید و اجازه ندهید فضای منفی و رکیکی در آن ایجاد شود. حتما با جدیت و رعایت ادب پاسخ افراد را بدهید و بر روی ارائه خدماتتان به بهترین نحو تمرکز کنید.

ایجاد صفحات جعلی در شبکه های اجتماعی

افراد می‌توانند به راحتی با عنوان شرکت، فروشگاه یا وب سایت شما در شبکه های اجتماعی یا سرویس های وبلاگ دهی عضو شوند و تبلیغات منفی برای شما انجام دهند. بهترین راه این است که در شبکه های اجتماعی رایج که مورد استفاده روز کاربران اینترنتی است با نام و آدرس وب سایت خود عضو شوید. ترجیحا بهتر است در شبکه های اجتماعی فعال باشید و از آن در جهت تبلیغات و بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. در همین رابطه توصیه می‌کنیم مقاله " اشتباهاتی مربوط به بازاریابی در شبکه های اجتماعی که باید خودداری کنید " را مطالعه کنید.


پیشنهاد :البته اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید در شبکه های اجتماعی عضو باشید و یا اینکه نگران صفحات فیک و جعلی هستید، هر چند وقت یکبار نام و عنوان وب سایت یا شرکت خود را در شبکه های اجتماعی و اینترنت سرچ کنید تا اطمینان حاصل کنید.

 

خزنده های وب

برخی از افراد برای ضربه زدن به رنک و رتبه سایت از خزنده های وب در جهت سئوی منفی استفاده می‌کنند. خزنده های وب برنامه های نرم افزاری برای مرور و ثبت اطلاعات وب سایت ها هستند که کاربردهای متفاوتی دارند اما می‌توانند در جهت ضربه زدن به سایت های دیگر نیز استفاده شوند. ممکن است خزنده هایی توسط افرادی به وب سایت شما هدایت شوند و در مدت زمان محدود، بازدید غیر طبیعی و غیر واقعی برای سایتتان ایجاد کنند که باعث می‌شود پهنای باند سرور سنگین شود و سرعت سایت به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند و یا حتی از دسترس خارج شود. گوگل و موتور های جستجوگر در مدت زمانی که سایت شما دچار این مشکل شود، نمی‌توانند سایتتان را مشاهده کنند. اگر چندین بار این حملات برای سایتتان ایجاد شود، مشکلات جدی برای رنک و رتبه سایتتان به وجود خواهد آمد.


پیشنهاد :سایت هایی که توسط آیتیکا طراحی می‌شوند، مورد حمله خزنده های وب قرار نمی‌گیرند. طراحی سایت با آیتیکا به شما این امکان را می‌دهد که به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به اینکه بخواهید تنظیماتی انجام دهید، وب سایتتان را از حمله خزنده های وب محافظت کنید. در صورت مشاهده و وجود هرگونه خرنده مخرب برای وب، آن خزنده به طور اتوماتیک مسدود می‌شود و دسترسی اش به سایت شما قطع خواهد شد.


شیوه های سئوی داخلی منفی :

روش های سئوی داخلی منفی بر کارهایی که هکر ها انجام می‌دهند تمرکز دارد. در این مورد توصیه می‌کنیم که رمز عبور ورود به پنل مدیریت وب سایتتان کوتاه و ساده نباشد بلکه پیچیده و غیرقابل حدس باشد.
همچنین در مقاله " تاثیر اسکریپت های منفی و نامعتبر بر امنیت و سئو سایت " شرح داده ایم که چگونه اسکریپت هایی که از سایت های نامعتبر دریافت می‌کنید، می‌تواند برای امنیت وب سایتتان خطرساز باشد. در نتیجه از اسکریپت های نامعتبر استفاده نکنید و از امنیت وب سایت محافظت کنید.

پیش بینی تهدید ها و اتخاذ راه حل هایی برای آن، یکی از وظایف مدیریتی است. شما به عنوان مدیر وب سایت، برای حفاظت از سایت خود در برابر تهدید ها، لازم است که با شیوه های سئو منفی آشنا شوید تا بتوانید مراقبت های لازم را انجام داده و نکاتی که برای امنیت وب سایت اهمیت دارد رعایت کنید

ما توصیه می‌کنیم که هیچ گاه زمان خود را صرف سئو منفی و ضربه زدن به رقبایتان نکنید. زیرا اگر همین زمان و تمرکز را بر انجام کارهای وب سایتتان قرار دهید، به موفقیت های خیلی بیشتری دست پیدا می‌کنید. واضح است که آسیب زدن به دیگران، موجب رشد ما نخواهد شد. یک جو رقابتی سالم است که موجب تلاش بیشتر افراد و رشد‌ آنها می‌شود. پس تمرکزتان بر تلاش برای کسب و کار و روند طراحی سایت خود قرار داده و به دنبال راه های خلاقانه و نو در یک جو رقابتی سالم باشید.