استارتاپهای فعال در حوزهی آموزش، مهارتهای مختلفی از برنامهنویسی و بازاریابی گرفته تا زبانهای مختلف دنیا را آموزش میدهند و شخص را برای ورود به دنیای کار آماده میکنند.
تا همین چند سال گذشته، کتابها تنها منبع آموزشی بودند که فرد میتوانست با پرداخت هزینهای اندک آنها را تهیه کند و درکنار کلاسهای آموزشی و دانشگاهی، با مطالعهی آنها مهارت خود را افزایش دهد. اما همهگیر شدن دورههای آموزشی آنلاین و استارتاپهای فعال در این زمینه، دنیای آموزش را نیز متحول کرد؛ به این صورت که برای یادگرفتن یک مهارت جدید دیگر نیازی به جستوجو در آموزشگاههای مختلف، پرداخت هزینهی سنگین و رفتوآمد به آنسوی شهر نیست.
پلتفرمهای آنلاین، امکان آموزش با کیفیت بالا از سوی بهترین و حرفهایترین اساتید را برای مردم سرتاسر جهان فراهم میکنند. بسیاری از این دورههای آموزشی رایگان بوده و بسیاری دیگر با پرداخت هزینهای کمتر از دورههای حضوری قابل مشاهده هستند. نکتهی مثبت دیگر دورههای آموزشی آنلاین این است که فرد میتواند هر زمانی از شبانهروز ویدئوهای آموزشی را بارها و بارها مشاهده کرده و همچنین ازطریق پنلهای مخصوص با اساتید و سایر دانشجوها ارتباط برقرار کند.
امروزه حتی بسیاری از دانشگاهها با برگزاری دورههای ارشد آموزش الکترونیکی امکان حضور در کلاسهای درس مجازی را برای دانشجویان فراهم میکنند. در این دورهها دیگر نیازی نیست دانشجویان برای شرکت در یک کلاس درس در ساعت مشخص، در دانشگاه حضور داشته باشند و تنها با یک سیستم کامپیوتری و اتصال اینترنتمیتوانند در کلاس درس مجازی شرکت کنند.
دورههای حضوری معمولا بعد از اتمام دوره، مدرکی ارائه میدهند که نشان میدهد شخص چند ساعت آموزش دیده است. بسیاری از دورههای آموزشی آنلاین نیز در پایان دوره مدرکی ارائه میدهند که از سوی شرکتهای بزرگی مانندگوگل به رسمیت شناخته میشود؛ بنابراین دورههای آموزشی از نظر اعتبار، مشکلی ندارند. همچنین تعدادی از این استارتاپها ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارند و یونیکورن شدهاند؛ این یعنی سرمایهگذاران نیز به موفقیت و محبوبیت استارتاپهای آموزشی اطمینان دارند. در ادامه به معرفی تعدادی از استارتاپهای موفق و فعال در زمینهی آموزش میپردازیم.
۱- استارتاپ یوداسیتی (Udacity)
یوداسیتی استارتاپی یونیکورن در حوزهی آموزش است که دورههای آنلاین حرفهای را ارائه میدهد. تفاوت یوداسیتی با سایر سایتهای آموزشی این است که بعد از شرکت در یک دوره، مدرک اینترنتی نانو ارائه میدهد. مدرک اینترنتی نانو (nanodegree)، مدرکی است که در پایان دورههای آموزشی یوداسیتی به دانشآموختگان ارائه میشود. این طرح ابداع یوداسیتی است که معمولا بین ۶ تا ۱۲ ماه طول میکشد و طی آن مهارتهای پایهای برنامهنویسی که هر برنامهنویس یا تحلیلگر داده نیاز دارد را به او آموزش میدهد.
مؤسسهی Georgia در سال ۲۰۱۴ همکاری خود را با یوداسیتی آغاز کرد تا بزرگترین دورهی آنلاین مربوطبه علوم داده را برگزار کند. مدرک کارشناسی ارشد این دوره تنها هفت هزار دلار هزینه دارد و برای افرادی مناسب است که بهدلیل بالا بودن شهریهی دانشگاه نمیتوانند تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دهند. مدرک نانو یوداسیتی مدرک معتبری است و بسیاری از دارندگان این مدرک در شرکتهای معتبری مانند گوگل، AT&T و ادوبی کار میکنند.
دورههای آموزشی آنلاین یوداسیتی بسیار کاربردی هستند و مهارتهای مورد نیاز برای ورود به صنعت را به متقاضیان آموزش میدهند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۱ توسط دیوید استیونس، مایک سوکولسکی و سباستین ترون در کالیفرنیای آمریکا بنیانگذاری شد. داستان راهاندازی استارتاپ به زمانی باز میگردد که ترون و استیونس، استادان دانشگاه علوم کامپیوتر استنفورد قصد داشتند دورهای به نام «معرفی هوش مصنوعی» را بهصورت آنلاین برای همه برگزار کنند. بیش از ۱۶ هزار نفر از بیش از ۱۹۰ کشور برای شرکت در این دوره ثبتنام کردند و همین موضوع باعث شکلگیری وبسایت آموزشی یوداسیتی شد.
دورههای آموزشی فرانت اند، دورههای آموزش حرفهای توسعهی وب، دورههای برنامهنویسی فول استک، تحلیل داده، یادگیری ماشین، برنامهنویسی اندروید و iOS و... از جمله دورههای پرطرفدار این استارتاپ هستند.
۲- استارتاپ کورسرا (Coursera)
کورسرا یکی دیگر از پلتفرمهای آنلاین آموزشی یونیکورن است که توسط استادان دانشگاه استنفورد یعنی اندرو انجی و دفنی کولر در سال ۲۰۱۲ بنیانگذاری شد. کورسرا با دانشگاهها و سایر سازمانها در زمینهی برگزاری دورههای آموزشی رایگان و غیررایگان حوزهی مهندسی، علوم انسانی، پزشکی، زیستشناسی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، بازاریابیدیجیتال و علوم داده همکاری میکند. صدها دانشگاه برتر دنیا با کورسرا همکاری کرده و دورههای آموزشی مختلفی را در پلتفرم برگزار میکنند. دانشگاههای پرینستون، استنفورد، میشیگان و پنسیلوانیا اولین دانشگاههایی بودند که محتوای آموزشی خود را در کورسرا ارائه دادند.
دورههای کورسرا معمولا بین چهار تا ۱۰ هفته طول میکشند و شامل کوییز، تمرینهای هفتگی، تمرینهای مشارکتی و گاهیاوقات امتحان نهایی هستند. هر دوره در کورسرا توسط مربیان و اساتید برتر از بهترین دانشگاهها و مؤسسات آموزشی جهان تدریس میشود؛ این دورهها شامل سخنرانیهای ویدئویی ضبطشده، تکالیف نمرهدار و انجمنهای گفتوگو برای پرسش و پاسخ هستند.
کورسرا در سال ۲۰۱۷ اولین دورهی کارشناسی ارشد خود را در رشتهی نوآوری و کارآفرینی (OMIE) از دانشگاه HEC پاریس و رشتهی حسابداری (iMSA) از دانشگاه ایلینوی ارائه داد و اکنون دورههای کارشناسی ارشد جدیدی به نام علوم داده و مدیریت کسبوکار از دانشگاه ایلینوی را نیز ارائه داده است.
۳- استارتاپ لیندا (Lynda)
لیندا یکی دیگر از پلتفرمهای آموزشی آنلاین است که در حوزهی آموزش کسبوکار، نرمافزار، تکنولوژی، مهارتهای خلاقانه، بازاریابی و... فعالیت میکند. عضویت در وبسایت لیندا در چندین سطح و از پایه تا پیشرفته است و محتوای آموزشی آن به زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسه و اسپانیایی ارائه میشود.
سایت آموزش آنلاین لیندا در سال ۱۹۹۵ توسط لیندا وینمان و همسر وی یعنی بروس هوین راهاندازی شد و دورههای آنلاین خود را در سال ۲۰۰۲ ارائه داد. این استارتاپ تا سال ۲۰۰۴ حدود ۱۰۰ دورهی آموزشی داشت و اولین سرمایهی خود را در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۰۳ میلیون دلار دریافت کرد. شرکت لینکدین در سال ۲۰۱۵ با پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار استارتاپ لیندا را خریداری کرد و نام آن در سال ۲۰۱۷ به لینکدین لرنینگ (Linkedin Leraning) تغییر کرد.
لینکدین با خریدن لیندا، خدمات مکملی را به کاربران شبکهی اجتماعی خود ارائه میدهد تا بتوانند مهارتهای شخصی خود را توسعه دهند. در قسمت بالایی وبسایت لیندا نوشته شده که لینکدین لرنینگ شامل تمامی دورههای آموزشی لیندا به اضافهی دادههای لینکدین است تا آموزشی شخصیسازیشده را برای کاربران خود فراهم کند.
۴- استارتاپ کدکادمی (Codecademy)
برنامهنویسی یکی از مهارتهای اصلی برای استخدام در مشاغل مرتبط با تکنولوژی است و استارتاپ کدکادمی به میلیونها فرد علاقهمند به یادگیری در سراسر دنیا کمک میکند مهارتهای لازم برای موفقیت در دنیای دیجیتال را با سرگرمی و بهصورت رایگان یاد بگیرند. استارتاپ کدکادمی در سال ۲۰۱۱ توسط زک سیمز در نیویورک بنیانگذاری شد.
روشهای آموزشی کدکادمی متفاوت از سایر وبسایتهای آموزشی بوده و متناسب با نیازهای آموزشی قرن ۲۱ طراحی شده است. کدکادمی دورههای آموزشی مانند اچتیامال/سیاساس، جاوا اسکریپت/ جیکوئری، پایتون، روبی، پیاچپی و... را ازطریق پلتفرم وب و موبایل خود ارائه میدهد. البته این وبسایت دورهی آموزش پیاچپی را بهدلیل عدم استقبال کاربران از وبسایت حذف کرد، این دوره شاید هنوز در نسخهی قدیمی وبسایت موجود باشد اما از فهرست دورههای آموزشی حذف شده است.
دورههای آموزش برنامهنویسی این وبسایت محیط برنامهنویسی واقعی را برای کاربر فراهم میکنند و اصول ابتدایی برنامهنویسی را با ارائهی مثالهای کاربردی و تمرینهای مرتبط آموزش میدهند. کاربران میتوانند تمرینهای ارائه شده در هر دوره را در محیط واقعی برنامهنویسی انجام دهند و با اجرا کردن کدهای خود، نتیجهی کار و درست یا اشتباه بودن قطعه کدی که نوشتهاند را مشاهده کنند.
بیشتر بخوانید
۵- استارتاپ دولینگو (Duolingo)
دولینگو یکی از استارتاپهای فعال در زمینهی آموزش زبان بوده و هم وبسایت و هم اپلیکیشن موبایل آن رایگان است. دولینگو ۸۵ زبان مختلف را به ۲۴ زبان آموزش میدهد و بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر از سراسر دنیا دارد. بهعنوان مثال کاربران میتوانند زبان اسپانیایی را به کمک زبان انگلیسی یاد بگیرند؛ یعنی لغات و عبارتهای اسپانیایی همراهبا تلفظ و معنی آنها به زبان انگلیسی به کاربر نشان داده میشود.
دولینگو یکی از پرطرفدارترین روشهای آنلاین آموزش زبان بوده و پردانلودترین اپلیکیشن آموزشی آیتونز و گوگل پلی است. اپلیکیشن iOS این استارتاپ در سال ۲۰۱۳ بهعنوان اپلیکیشن برتر سال از سوی اپل انتخاب شد.
هدف دولینگو این است که آموزش زبان را بهصورت رایگان برای تمام مردم دنیا فراهم کند و با روشی شبیه به بازی، زبانهای مختلف را آموزش میدهد. نتیجهی تحقیقات دانشگاه نیویورک نشان میدهد ۳۴ ساعت آموزش دولینگو معادل یک ترم آموزش زبان در دانشگاه است.
استارتاپ دولینگو در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۰ میلیون دلار درآمد داشت و ارزش آن به ۷۰۰ میلیون دلار رسید و درآمد آن ازطریق پخش آگهی و خدمات پولی تأمین میشود.
دولینگو در سال ۲۰۰۹ توسط وان آن، پروفسور علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون (سازندهی reCAPtCHA) و یکی از دانشجویان او به نام سورین هکر بنیانگذاری شد. وان در مورد هدف خود از راهاندازی دولینگو میگوید:
میخواستم برای مردم فرصتی را فراهم کنم تا فارغ از سرمایهی خود، شانسی برابر برای دسترسی به آموزش زبان داشته باشند.
۶- استارتاپ یودمی (Udemy)
یودمی در سال ۲۰۱۰ و با هدف دموکراتیزه کردن آموزش بنیانگذاری شد. یودمی یک مارکپلیس (پلتفرمی که فروشندگان کالاهای مختلف میتوانند بهصورت آنلاین محصولات خود را بفروشند) آنلاین است که هر شخصی میتواند ویدئوی آموزشی خود را در آن آپلود کند و بفروشد. اغلب کلاسهای آموزشی یودمی بین ۲۰ تا ۱۰۰ دلار قیمت دارند و مهارتهای کاربردی مانند نحوهی توسعهی اپلیکیشنهای iOS یا نحوهی کار با نرمافزار اکسل را آموزش میدهند. کسانی که ویدئوهای آموزشی باکیفیت تولید میکنند، میتوانند آنها را در یودمی بارگذاری کرده و درآمد خوبی کسب کنند.
یودمی علاوهبر حق کمیسیونی که از فروش هر ویدئو دریافت میکند، تبدیل به پلتفرم خوبی برای تهیهی ویدئوی آموزشی اختصاصی شرکتهای بزرگ شده است. شرکتهای بزرگی مانند گلدمنساکس مشتری یودمی هستند و این موضوع پلتفرم یودمی را از سایر سایتهای آموزشی متمایز کرده است.
تحصیلات دانشگاهی هیچ موقع ارزش و اعتبار خود را از دست نمیدهند، بااینحال استارتاپهای آموزشی، خلاءهای آموزشی را پر کردهاند و دورههای آموزشی متنوعی ارائه میدهند. این استارتاپها نقش مهمی در آمادهسازی مردم برای جذب شدن به دنیای کار دارند و مطمئنا اهمیت آنها در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |