menusearch
it-k.ir

معرفی استارتاپ‌هایی که صنعت گردشگری را متحول کرده‌اند

۱۳۹۸/۴/۳۰ یکشنبه
(3)
(0)
معرفی استارتاپ‌هایی که صنعت گردشگری را متحول کرده‌اند
معرفی استارتاپ‌هایی که صنعت گردشگری را متحول کرده‌اند

رزرو محل اقامت ارزان، رزرو ارزان‌ترین بلیت هواپیما و طراحی تورهای گردشگری با سلیقه‌ی مسافر، تنها بخشی از ایده‌های خلاقانه‌ی استارتاپ‌های صنعت گردشگری است.

یکی از اهداف اصلی استارتاپ‌ها این است که با ایده‌های خلاقانه‌ی خود، در صنایع مختلف اختلال ایجاد کرده و آن‌ها را متحول کنند. صنعت گردشگری نیز یکی از صنایعی است که در سال‌های اخیر با پیدایش استارتاپ‌های مختلف، تحول‌های بزرگی را تجربه کرده است.

هدف مشترک تمامی استارتاپ‌های صنعت گردشگری این است که تجربه‌ی بهتری را برای مسافران رقم بزنند و هزینه‌های سفر را تا جای ممکن کاهش دهند. خدمات مربوط‌به رزرو محل اقامت، رزرو پرواز و حتی رزرو رستوران و فعالیت‌های تفریحی در مقصد مورد نظر، تنها بخش کوچکی از خدماتی است که استارتاپ‌های صنعت گردشگری ارائه می‌دهند. حتی بسیاری از آن‌ها با دریافت اطلاعات کاربر و تحلیل داده‌های از پیش جمع‌آوری‌شده، تجربه‌ی سفری شخصی‌سازی‌شده را برای کاربر فراهم می‌کنند.

ایده‌های خلاقانه‌ی استارتاپ‌ها تا جایی پیش رفته است که حتی برای رفتن به سفر، نیازی به حمل چمدان توسط مسافر نیست زیرا مسافران می‌توانند به کمک برخی شرکت‌ها، چمدان‌های خود را از چند روز قبل از سفر به فرودگاه تحویل دهند. این استارتاپ‌ها برای مشکلات سفرهای طولانی از جمله جت لگ (اختلال ساعت بدن) نیز راه‌حل‌هایی ارائه داده‌اند و با ارائه‌ی راهکارهای مناسب، کمک می‌کنند مسافر در کم‌ترین زمان ممکن به حالت طبیعی بازگردد.

۱- استارتاپ ایربی‌ان‌بی (Airbnb)

airbnb

استارتاپ ایربی‌ان‌بی، یکی از استارتاپ‌های یونیکورن (استارتاپ با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) است که در زمینه‌ی اجاره‌ی مکان‌های اقامتی فعالیت می‌کند. ایربی‌ان‌بی مالک هیچ‌کدام از مکان‌های اقامتی نیست و درواقع به‌عنوان واسطه‌ای عمل می‌کند که اجاره‌دهندگان محل‌های اقامتی را به مسافران معرفی می‌کند. مسافران با ورود به وب‌سایت این استارتاپ و انتخاب شهر مورد نظر می‌توانند فهرستی از محل‌های اقامتی، قیمت، امکانات و تصویر آن‌ها را مشاهده کرده و برای تاریخ مورد نظر رزرو کنند.

درواقع ایربی‌ان‌بی امکانی را فراهم کرده تا مردم بتوانند خانه یا اتاق‌هایی که استفاده نمی‌کنند را با قیمتی مناسب به مسافران اجاره دهند و درآمدی از این راه داشته باشند. مسافران نیز می‌توانند با پرداخت اجاره‌ی کمتر نسبت به هزینه‌ی اقامت در هتل، در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنند.

داستان راه‌اندازی استارتاپ ایربی‌ان‌بی به سال ۲۰۰۸ و زمانی باز می‌گردد که برایان چسکی و جو جبیا در پرداخت اجاره‌ی آپارتمان خود در سانفرانسیسکو به مشکل برخورد کرده بودند و نمی‌توانستند هزینه‌ی آن را پرداخت کنند؛ درنتیجه تصمیم گرفتند اتاق زیر شیروانی خانه که به یک تخت بادی مجهز بود را به مسافران اجاره دهند. آن‌ها حتی برای راحتی مسافران، صبحانه را نیز به امکانات مسافرخانه‌ی کوچک خود اضافه کردند. آن‌ها همچنین از یکی از دوستان متخصص خود در حوزه‌ی فناوری اطلاعات دعوت به همکاری کردند و وب‌سایتی به نام AirBed & Breakfast راه‌اندازی کردند. اولین مسافر آن‌ها، تابستان سال ۲۰۰۸، هنگام برگزاری کنفرانس طراحان صنعتی آمریکا و زمانی پیدا شد که مسافران برای پیدا کردن محل مناسب برای اقامت مشکل پیدا کرده بودند.

Airbnb acquire HotelTonight

یک سال بعد از این ماجرا، پاول گراهام، از بنیان‌گذاران ایر‌بی‌ان‌بی دعوت کرد در جلسه‌ی آموزشی شتابنده‌ی خود، یعنی وای‌کامبیناتور (یکی از بزرگ‌ترین مراکز رشد استارتاپی دنیا) شرکت کنند و در ازای سهم کوچکی از شرکت، ۲۰ هزار دلار سرمایه در اختیار آن‌ها قرار داد. آن‌ها که پیش از این دریافت سرمایه، وب‌سایت خود را ساخته بودند، تصمیم گرفتند با این پول به نیویورک بروند تا با تعدادی از کاربران ملاقات کنند و وب‌سایت خود را توسعه دهند. آن‌ها بعد از بازگشت از سفر، مدل کسب‌وکار خود را برای ارائه به سرمایه‌گذاران آماده کردند. در آن زمان سایت ۱۰ هزار کاربر و ۲۵۰۰ محل برای اجاره داشت.

مدتی بعد آن‌ها نام وب‌سایت را به Airbnb تغییر دادند و انواع اقامت‌گاه‌ها ازجمله یک آپارتمان کامل یا خانه‌ی ویلایی، اتاق و... را در وب‌سایت خود اجاره می‌دادند.

ایربی‌ان‌بی در ژوئن سال ۲۰۱۲ اعلام کرد تا به آن زمان، ۱۰ میلیون اقامت ازطریق وب‌سایت این شرکت ثبت شده و نسبت به پنج ماه گذشته حدود دو برابر رشد داشته است. ایربی‌ان‌بی در همان سال در پاریس، میلان، بارسلونا، کپنهاگ، مسکو و سائوپائولو، شعبه‌های خود را افتتاح کرد. ایربی‌ان‌بی همچنین با خریدن استارتاپ‌های فعال مشابه در این زمینه یا درواقع با خریدن رقبای خود، فعالیت‌های خود را گسترش داده است و امروزه به‌عنوان یکی از بهترین و بزرگ‌ترین استارتاپ‌های صنعت گردشگری شناخته می‌شود.

۲- استارتاپ گت‌یورگاید (Get Your Guide)

Get Your Guide

استارتاپ گت‌یورگاید، یک مارکت‌پلیس (پلتفرمی که فروشندگان کالاهای مختلف می‌توانند به‌صورت آنلاین محصولاتشان را به فروش برسانند) آنلاین و وب‌سایت رزرو اینترنتی است که خدمات خود از جمله رزرو تور مسافرتی، بازدید از جاذبه‌های دیدنی و سایر فعالیت‌ها را در سراسر دنیا ازطریق وب‌سایت و اپلیکیشن به کاربران ارائه می‌دهد. دفتر اصلی استارتاپ در برلین آلمان است و در سایر نقاط دنیا مانند آمریکای شمالی و اروپا نیز شعبه دارد.

درواقع گت‌یورگاید، یک واسطه است و این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که کلیه‌ی خدمات خود را در معرض دید کاربران قرار دهند. شرکت‌ها خدمات خود از جمله تورهای یک روزه، تورهای چند روزه و فعالیت‌های ماجراجویانه را با نام خود در وب‌سایت گت‌یورگاید منتشر می‌کنند و کاربران علاقه‌مند آن‌ها را ازطریق وب‌سایت یا اپلیکیشن رزرو می‌کنند.

ایده‌ی راه‌اندازی استارتاپ به سال ۲۰۰۷ و زمانی باز می‌گردد که جوهانس رک و تایو تایو، بنیان‌گذاران استارتاپ برای شرکت در یک کنفرانس دانش‌آموزشی به چین سفر کرده بودند. آن‌ها در طول سفر متوجه شدند مسیریابی در یک شهر توریستی خارجی بسیار سخت است؛ به همین دلیل پلتفرمی طراحی کردند تا گردشگران بتوانند با راهنماهای محلی در ارتباط باشند و از آن‌ها کمک بگیرند. مدتی بعد پلتفرم آن‌ها توسعه پیدا کرد و به یک پلتفرم اینترنتی برای رزرو فعالیت‌های گردشگری در شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شد.

سرمایه‌ی ابتدایی این استارتاپ به کمک مالی خویشاوندان دو بنیان‌گذار استارتاپ تأمین شد، زیرا ایده‌ی استارتاپ آن‌ها جدید بود و سرمایه‌گذاران اروپایی نمی‌توانستند آینده‌ی استارتاپ را پیش‌بینی کنند. اما سرمایه‌گذاران آمریکایی از این ایده استقبال کردند زیرا رقیبی در بازار نداشت و ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسید.

مدل کسب‌وکار استارتاپ گت‌یورگاید در ابتدا به این صورت بود که هیچ تور یا فعالیتی را با نام خود ارائه نمی‌داد و تنها به‌عنوان یک واسطه بین مشتری و ارائه‌دهنده‌ی خدمات عمل می‌کرد و درصدی از درآمد ارائه‌دهنده‌ی خدمات را به‌عنوان سود خود در نظر می‌گرفت؛ اما از سال ۲۰۱۸ تورهای اختصاصی خود را نیز به کاربران ارائه می‌دهد. این استارتاپ از زمان راه‌اندازی بیش از ۱۵ میلیون تور فروخته است و باتوجه‌به اطلاعات به‌دست‌آمده در این سال‌ها به‌خوبی می‌داند که یک تور گردشگری خوب چه ویژگی‌های باید داشته باشد. شرکت‌هایی که با گت‌یورگاید همکاری می‌کنند، باید فرآیندهای پذیرش مسافر، ساعت شروع تور و سایر عوامل را به دقت مدیریت کنند و در ازای ارائه‌ی خدمات باکیفیت، گت‌یورگاید مشتری‌های بیشتری برای آن‌ها می‌فرستد.

مشتری‌ها می‌توانند نظر خود و نقاط ضعف و قوت خدماتی که استفاده کرده‌اند را در سایت منتشر کنند و ارائه‌دهنده‌های خدماتی که به‌طور مکرر نقد منفی دریافت کنند، از وب‌سایت حذف خواهند شد. طبق گزارش کرانچ‌بیس، این استارتاپ تابه‌حال بیش از ۶۵۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و یکی دیگر از یونیکورن‌های صنعت گردشگری است.

۳- استارتاپ تراوِلُکا (Traveloka)

Traveloka

تراولکا یک استارتاپ یونیکورن اندونزیایی و یک موتور جستجوی پرواز است که عمدتا مسیر و هواپیمایی‌های داخلی این کشور را پوشش می‌دهد. این استارتاپ علاوه‌بر رزرو پرواز، خدمات رزرو هتل، رزرو رستوران و اجاره‌ی ماشین را نیز فراهم می‌کند و قصد دارد خدمات خود را در ۶ کشور دیگر گسترش دهد و مسیرهای جدیدی را به موتور جستجوی خود اضافه کند.

ایده‌ی راه‌اندازی این استارتاپ زمانی به ذهن فری اوناردی، بنیان‌گذار آن رسید که همیشه برای رزرو هواپیما بین آمریکا و زادگاه خود در اندوزی مشکل داشت؛ تا اینکه درنهایت به اندوزی بازگشت و به همراه دو نفر دیگر، استارتاپ تراولکا را بنیان‌گذاری کرد.

تراولکا در آغاز، به‌عنوان موتور جستجویی فعالیت می‌کرد که قیمت بلیت‌های خطوط هواپیمایی را از سایت‌های مختلف جمع‌آوری و مقایسه می‌کرد. این استارتاپ در سال ۲۰۱۳ خدمات خود را گسترش داد و به محلی برای رزرو بلیت هواپیما تبدیل شد. یک سال بعد از این اتفاق، تراولکا خدمات رزرو اتاق هتل را نیز به سایت خود اضافه کرد.

۴- استارتاپ اِوِی (Away)

Away

زمانی‌که صحبت از سفر به میان می‌آید، یکی از دغدغه‌ها خریدن چمدان مناسب است و استارتاپ اوی با تولید چمدان‌های زیبا، باکیفیت و کاربردی که با قیمت مناسب ارائه می‌دهد، این مشکل را حل کرده است. چمدان‌های این استارتاپ، طراحی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که بسیاری از مشکلات مسافران را حل کرده‌اند.

استارتاپ اوی در سال ۲۰۱۵ توسط استفانی کری و جنیفر رابیو در نیویورک بنیان‌گذاری شده و با دریافت ۱۸۱ میلیون دلار سرمایه، یکی از سرمایه‌گذاری‌شده‌ترین استارتاپ‌هایی است که بنیان‌گذار خانم داشته‌اند.

اوی محصولاتی مرتبط با سفر تولید می‌کند که معروف‌ترین آن‌ها چمدان‌هایی با بدنه‌ای محکم، بادوام و ضد خش از جنس پلی کربانت، زیپ‌های YKK، پدهای فشرده‌سازی برای افزایش فضا، قفل‌های تضمین‌شده، لایه‌ی قابل جداسازی و شستشو و چرخ‌هایی با قابلیت چرخش ۳۶۰ است. این محصولات درنتیجه‌ی نظرسنجی و جمع‌آوری اطلاعات از بیش از صدها مسافر طراحی شده‌اند و در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ عرضه می‌شوند. استارتاپ اوی نیز یکی از استارتاپ‌های یونیکورن صنعت گردشگری است.

۵- استارتاپ OYO

OYO

OYO یک مجموعه هتل زنجیره‌ای است که تجربه‌ی یک اقامت استاندارد و بدون دردسر را برای مسافر فراهم می‌کند. این استارتاپ هندی بزرگ‌ترین شرکت مهمان‌نوازی هند است که همکاری نزدیکی با همکاران خود در صنعت هتل‌داری دارد و همچنین با کنترل کامل تمامی خدمات هتل‌های خود، کیفیت سفر مسافران را تضمین می‌کند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۳ توسط ریتش آگاروال بنیان‌گذاری شد و اکنون یکی از استارتاپ‌های یونیکورن صنعت گردشگری و مسافرت محسوب می‌شود.

استارتاپ او‌وای‌او از زمان بنیان‌گذاری تابه‌حال، خدمات خود را در بیش از ۵۰۰ شهر در هند، چین، مالزی، نپال، انگلیس، دوبی، عربستان صعودی، فیلیپین، اندونزی و ژاپن ارائه می‌دهد و ۴۵۰ هزار اتاق در سراسر جهان را مدیریت می‌کند.

داستان راه‌اندازی این استارتاپ به زمانی باز می‌گردد که آگاروال ۱۸ ساله در سال ۲۰۱۲، وب‌سایتی را برای رزرو ارزان محل اقامت راه‌اندازی کرد و بعد از گذشت سه ماه، استارتاپ OYO را در سال ۲۰۱۳ بنیان‌گذاری کرد. مکانیزم رزرو و ثبت‌نام اتاق‌ها دیجیتال است و این استارتاپ اطلاعات مشتری‌های خود را با دولت به اشتراک می‌گذارد و دولت می‌تواند اطلاعات کامل مسافران را در لحظه دریافت کند.

۶- استارتاپ کلوک (KLOOK)

KLOOK

کلوک یکی دیگر از استارتاپ‌های یونیکورن صنعت گردشگری است که دفتر اصلی آن در هنگ‌کنگ واقع شده و در ۱۵ شهر بزرگ آسیا شعبه دارد. این استارتاپ امکان شخصی‌سازی برنامه‌های سفر را برای هر مسافر فراهم می‌کند و بزرگ‌ترین پلتفرم رزرو خدمات در آسیا و بزرگ‌ترین پلتفرم خدمات داخل و خارج چین است. مسافران با استفاده از خدمات این استارتاپ می‌توانند به آسانی در سریع‌ترین زمان به اطلاعات جاذبه‌های دیدنی و خدمات مختلف در شهری که به آن سفر کرده‌اند، دسترسی داشته باشند و آن‌ها را رزرو کنند. به‌عنوان مثال تصور کنید در خیابان‌های فوکت تایلند مشغول قدم زدن هستید و به‌جای مذاکره با آژانس‌های مختلف، اپلیکیشن خود را باز می‌کنید و خدمات مورد نظر را به‌طور مستقیم و با بهترین قیمت رزرو می‌کنید.

این استارتاپ در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد ماهانه حدود یک میلیون رزرو ازطریق اپلیکیشن ثبت می‌شود که اکثر آن‌ها در آسیا است. کلوک روزانه به مسافران زیادی کمک می‌کند برنامه‌ی تفریحی مورد نظر خود را از بین ۳۵ هزار فعالیت تفریحی ثبت‌شده در بیش از ۱۸۰ مقصد گردشگری رزرو کنند. طبق اعلام کرانچبیس، استارتاپ کلوک بیش از ۵۲۱ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۷- استارتاپ هاپر (Hopper)

Hopper

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های هر مسافری این است که هزینه‌های سفر را تا جای ممکن کاهش دهد و استارتاپ هاپر دقیقا برای رفع همین نیاز بنیان‌گذاری شده است. اپلیکیشن استارتاپ هاپر از داده‌ی حجیم برای پیش‌بینی و تحلیل قیمت بلیت هواپیما استفاده می‌کند. درواقع این استارتاپ مقصد مورد نظر کاربران را می‌گیرد و با استفاده از تحلیل داده‌ها به کاربر می‌گوید که بهتر است برای خرید بلیت اقدام کنند یا قیمت آن در روزهای آینده کاهش می‌یابد و بهتر است صبر کنند. زمانی‌که قیمت پرواز مورد نظر به پایین‌ترین حد ممکن برسد، اپلیکیشن این موضوع را به کاربر خبر می‌دهد.

استارتاپ هاپر در سال ۲۰۰۷ توسط فردریک لالند، جوست آورکرک و سباستین رینولیل در مونترئال کانادا بنیان‌گذاری شد و یک شعبه‌ی دیگر در بوستون آمریکا دارد.

استارتاپ هاپر چندین سال ابزارها، تکنولوژی و الگوریتم‌های مختلف برای جمع‌آوری و مدیریت حجم زیادی از داده‌های مرتبط با سفر را امتحان کرد و امروزه با تحلیل میلیاردها قیمت پرواز به‌صورت روزانه، مدل‌های پیش‌بینی ارائه می‌دهد که قادر است قیمت بلیت هواپیما به مقصد مورد نظر کاربر را پیش‌بینی کند. طبق اعلام کرانچ‌بیس، استارتاپ هاپر بیش از ۱۸۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۸- استارتاپ اوانئوس (Evaneos)

Evaneos

یکی از رایج‌ترین انواع مسافرت‌ها، مسافرت با تورهای گردشگری است. اغلب تورها چند برنامه‌ی مختلف برای مقاصد مختلف گردشگری ارائه می‌دهند و مسافران مجبور هستند از میان آن‌ها، بهترین توری که با شرایط آن‌ها تطبیق دارد را انتخاب کنند. بسیاری از تورها امکان انتخاب هتل را به مسافر نمی‌دهند و تنها در روزهای خاصی آن‌ها را برگزار می‌کنند. همچنین اغلب تورها بازه‌ی زمانی مشخصی دارد و مسافر برای اقامت بیشتر، مجبور است هزینه‌ی بسیار بیشتری پرداخت کند؛ استارتاپ اوانئوس نیز قصد دارد دقیقا همین مشکل را برطرف کند.

اوانئوس یک پلتفرم آنلاین دارد که مسافران به کمک آن می‌توانند تور مسافرتی را با سلیقه‌ی خودشان طراحی کنند. این استارتاپ با آژانس‌های محلی و متخصصان صنعت توریسم در ارتباط است و به مسافران کمک می‌کند بهترین و کم‌هزینه‌ترین تور مسافرتی را با سلیقه‌ی خود طراحی و رزرو کنند. طبق گزارش کرانچ‌بیس، این استارتاپ فرانسوی تابه‌حال ۱۰۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۹- استارتاپ ایرپورتر (AirPortr)

AirPortr

ایرپورتر، ایده‌ی جالبی برای ارائه‌ی خدمات به مسافران دارد و قصد دارد مسافرت‌های هوایی را آسان‌تر و راحت‌تر کند. این استارتاپ که دفتر اصلی آن در لندن واقع شده ست، همکاری نزدیکی با شرکت‌های هواپیمایی دارد تا در حمل چمدان‌های مسافران به فرودگاه کمک کند.

نحوه‌ی کار استارتاپ به این صورت است که چمدان‌ها را از در منزل مسافران در هر کجای لندن تحویل می‌گیرد و به فرودگاه می‌برد تا دیگر نیاز نباشد مسافر هنگام رفتن به فرودگاه آن‌ها را حمل کند. این استارتاپ کار خود را با خطوط هواپیمایی بریتیش آغاز کرد و اکنون با خطوط هواپیمایی بزرگی مانند IAG و خطوط هواپیمایی آمریکا همکاری می‌کند. طبق گزارش کرانچ‌بیس، استارتاپ ایرپورتر تابه‌حال ۱۲ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

۱۰- استارتاپ تایم‌شیفتر (Timeshifter)

Timeshifter

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پروازهای طولانی، جت لگ یا همان اختلال ساعت بدن است که از عوارض آن می‌توان به بی‌خوابی و خستگی، سردرد و... اشاره کرد. اغلب اوقات چندین روز زمان می‌برد تا افرادی که دچار جت لگ می‌شوند، به حالت عادی بازگردند. استارتاپ تایم‌شیفتر با استفاده از نتیجه‌ی آخرین تحقیقات در حوزه‌ی خواب و علوم اعصاب تلاش می‌کند این مشکل را در حداقل زمان حل کند.

درواقع استارتاپ تایم‌شیفتر با استفاده از یک تکنولوژی که برای بهبود وضعیت فضانوردان و ورزشکاران استفاده می‌شود، تمریناتی را ارائه می‌دهد تا بدن مسافر در کم‌ترین زمان به حالت طبیعی بازگردد. کاربران تایم‌شیفتر براساس الگوی خواب و مقصد خود، برنامه‌های شخصی‌سازی‌شده دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، این اپلیکیشن به مسافر پیشنهاد می‌دهد قبل از سفر چه مواد غذایی مصرف کنند یا مسافر را مجبور می‌کند در ساعاتی که تمایل به خوابیدن دارد، بیدار بماند یا از خوردن قهوه اجتناب کند تا ساعت بدن او با محلی که به آن مسافرت کرده تطبیق پیدا کند. این اپلیکیشن تنظیمات مختلفی برای مسافران حرفه‌ای، ورزشکاران و مسافران مناسبتی دارد و طبق گزارش کرانچ‌بیس تاکنون ۱/۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر